woensdag 25 november 2015

Zonnepanelen mijlpaal

Mijn zonnepanelen gaan als een speer, ondanks de tijd van het jaar. Het gaat natuurlijk allemaal niet zo hard als in de zomer, maar deze week heb ik wel 2 mijlpalen gehaald waardoor het voelt alsof het hard gaat. Afgelopen weekend ging ik door de jaaropbrengst van 2014 heen. In 2014 had ik 2.990 kWh opgewekt en datzelfde haalde ik nu dus al afgelopen weekend.

En de volgende mijlpaal was vandaag, vandaag ging ik door de 3.000 kWh heen. Dat op zich is niet zo heel bijzonder, maar het feit dat ik 3.000 Wp op mijn dak heb liggen maakt het wat meer bijzonder. In de zonnepanelenwereld is een efficiƫntie van 1kWh per Wp een beetje een heilig getal. Je hebt een heel goed jaar achter de rug als je daarboven komt. Die mijlpaal is nu dus doorbroken en dan heb ik dus nog 40 dagen te gaan om het jaar-record verder op te krikken. Ik hoop de 3.100 kWh wel te kunnen halen als het een beetje meezit.

De totaalopbrengst komt nu neer op ruim 6.150 kWh. Uitgaande van 20 cent per kWh komt dit neer op €1.230 in lagere energielasten. Daarmee moet ik nog €1.620 terugverdienen om break-even te draaien. Dat is dus nog 8.100 kWh terugleveren. Ik lonk dus naar in totaal 14.250 kWh, want dat betekent dat ik mijn investering heb terugverdient. Met het huidige tempo betekent dat ik ergens halverwege 2018 echt geld ga verdienen op mijn zonnepanelen.

1 opmerking: