woensdag 21 oktober 2015

De terugleveringsnota

Voor mijn energie zit ik bij Eon. En Eon is zo'n heerlijk ouderwetse energiemaatschappij die nog met systemen werkt die niet aan elkaar gekoppeld zijn danwel gekoppeld kunnen worden. Je vraagt je soms af waarom energiemaatschappijen zo ontzettend log zijn? Nou, zie hier één van je verklaringen.

Zo ook bij Eon. Het blijkt onmogelijk te zijn om de eindafrekening en de teruglever-rekening van de zonnepanelen te combineren. Mij lijkt het gewoon een kwestie van eindafrekening minus de teruggeleverde energie en tada, je hebt je echte eindafrekening. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan blijkbaar. Ik kreeg 2 maanden geleden al de eindafrekening voor de energie-afname, en het kost ze dus 2 maanden om de teruglever-rekening te maken. De teruglever-rekening is gewoon een kwestie van teruggeleverde energie x de energieprijs, en is dus vele malen simpeler te maken dan de eindafrekening. Dat dit 2 maanden moet duren is me dan ook een raadsel.

Afijn, genoeg gezeurd. Bij de eindafrekening moest ik nog 48 euro terugbetalen aan Eon en het maandbedrag verhogen naar 108 euro (12x8=48, snap jij het nog?), maar de terugleverrekening maakte dat meer dan goed. Er is ruim 2150 Wh teruggeleverd en dat betekent dus dat ik binnenkort 452 euro kan terugverwachten.

Ik ben nog aan het bedenken wat ik ermee ga doen, ben er nog niet over uit. Dit zijn de opties:

  1. 500 euro aflossen op de hypotheek
  2. Op de spaarrekening zetten zodat ik de hypotheek kan oversluiten over een jaar
  3. investeren in indexbeleggen
Ik twijfel nog tussen optie 1 en een combinatie van 2 en 3. Wat zou jij doen?

8 opmerkingen:

  1. Oef. Hier is een rationele en een emotionele aanpak voor. De rationele is simpel. Wat is de verwachte opbrengst in de komende jaren van ieder scenario? En de emotionele: waar slaap je de komende jaren 's nachts het beste van?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn huidige hypotheekrente is wel het topic wat me het meeste bezig houdt. Daar MOET volgend jaar wat aan gaan gebeuren en daar heb ik een oorlogspot voor nodig.

      Verwijderen
  2. Indexbeleggen zou het meeste moeten opleveren, al is de markt natuurlijk altijd onzeker. (al zegt het spreekwoord over mei en september dat het in dit jaargetijde goed investeren is).
    2 levert vrijheid op, en mogelijk ook financieel voordeel opde lange termijn.
    Maar ik zou in ieder geval het hele bedrag in 1 optie zetten. Kiezen is lastig, maar levert wel de grootste zielerust op. Nadat je de keus gemaakt hebt, dan. Raar gedoe dat psychologie, maar het werkt wel zo.
    Wat levert 1 je op? Alleen rente die je niet meer hoeft te betalen? Of ook beter slapen? Of het gevoel dat je een stukje huis opde bank hebt teruggewonnen?
    Zet alle financiele, maar ook alle psyhologische winsten eens op een rij (volgens mij kun je dat prima).
    En anders een dobbelsteen gooien: keuze 1 doen als de dobbelsteen 1 of 2 aanwijst, keuze 2....... En als je het niet eens bent met de dobbelsteen, is dat ook een manier om tot een keuze te komen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Alle 3 de opties zouden geld op moeten leveren. Enerzijds direct (aflossen) danwel op de langere termijn (indexbeleggen en geld opzij zetten om over te sluiten). Indexbeleggen levert waarschijnlijk het meeste op op de langere termijn.

      Zoals ik hierboven ook aangeef, de hoge hypotheekrente die ik betaal (5,8%) is wel het topic dat me het meeste bezighoudt de afgelopen tijd. Mede ook doordat ik weet dat het nu wel aantrekkelijk wordt om over te gaan sluiten.

      Alleen levert het pas op de langere termijn geld op, en is het niet eens de hoogste winst die ik kan halen. Maar wel de meest zekere zonder risico die het meeste impact heeft op mijn dagelijkse financiën.

      Dus ik ga het maar eens op een rij zetten, zoals je aangeeft :D

      Verwijderen
  3. Ik zou eerst aflossen. Weg is maar weg.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb uiteindelijk gekozen om 100 euro extra richting indexbeleggen te gooien, de overige 350 euro heb ik overgemaakt naar mijn oorlogspot voor oversluiting van de hypotheek

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wanneer wil je je hypotheek gaan oversluiten? En weet je al wat de boete daarvoor gaat worden?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oversluiten wil ik pas zo laat mogelijk doen, dus pas als er een signaal is dat de rente echt significant gaat stijgen. Want anders heeft het namelijk niet zoveel zin. Maar, dan heb ik wel eerst genoeg buffer nodig.

      De boete op dit moment is ongeveer 12.000 euro voor het aflossingsvrije deel. Dus nog zonder advieskosten e.d.

      Verwijderen