dinsdag 19 mei 2015

Update op de speerpunten

Eind december heb ik wat speerpunten voor mezelf opgeschreven aan de hand van de vooruitzichten voor 2015. Het wordt tijd voor een tussentijdse evaluatie. Dit waren de speerpunten:

  1. Spaarbuffer verhogen. Mijn doel is om meer dan €14.000 spaargeld te hebben over een jaar. 
  2. Hypotheek aflossen, minimaal €2.000.
  3. Inkomsten-niveau omhoog krijgen
  4. uitgavenpatroon verlagen met €200 per maand.

1. Spaarbuffer verhogen

Hierover kan ik kort zijn. Dit gaat slecht en loopt niet op schema. Vakantie was duurder dan verwacht, we hebben ook meer onverwachte uitgaves gehad aan verbouwing en nieuwe inboedel en ook nog lagere inkomsten dan verwacht. Er komen nog wel inkomsten zoals vakantiegeld en belasting-teruggave bij, maar dat is niet voldoende. Of ik het ga halen is afhankelijk van of punt 3, de inkomsten.

2. Hypotheek aflossen

Dit jaar nog geen aflossingen, ik verwacht in de komende maanden wel iets te kunnen aflossen. Maar of de 2.000 euro haalbaar is, is onzeker.

3. Inkomstenniveau omhoog
Dit is het grootste pijnpunt en de reden waarom punt 1 en 2 zo moeizaam gaan. Mijn inkomsten zijn wel aardig gestegen maar ter compensatie hebben we nu geen inkomen van mijn vriendin. Vorig jaar was dit nog zo'n 600 euro per maand. Dit wordt de komende maanden iets gecompenseerd vanwege een zwangerschapsuitkering.

4. Uitgavenpatroon verlagen

Het enige punt dat wel soepel loopt. Vanwege het niet meer hebben van een lease-auto zijn de uitgaven flink gedaald. Ik denk dat het nog wel beter kan, met name op het gebied van boodschappen doen. Dus daar binnenkort maar naar kijken.

Kortom, de eerste 5 maanden verlopen moeizaam vanwege het complete wegvallen van ons tweede inkomen. Alleen op mijn inkomen kunnen we prima rondkomen, maar sparen is een stuk moeizamer. De komende maanden kunnen we wel iets gaan doen aan de spaarbuffer en de hypotheek doordat we een uitkering krijgen. Maar wat er daarna gebeurt is natuurlijk onzeker.

Hoe verloopt het met jullie speerpunten?

3 opmerkingen:

  1. Wij hadden geen speerpunten behalve de buffer weer terug op peil brengen. Dat lukt deze maand. Later dan verwacht, maar wij hebben vorige maand 10.000 euro extra afgelost. 4.000 euro boven verwachting. Ik ben tevreden. De kosten van de zomervakantie zullen een heel stuk lager zijn dan andere jaren omdat wij én korter gaan én een veel goedkopere plek hebben gevonden. De overige lasten lopen gestaag door. Geen verrassingen dit jaar. (hoop ik)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. * 10.000 op de spaarrekening: gelukt! Hopelijk aan het eind van het jaar nog steeds ;)
    * €1.200 aflossen extra op de hypotheek: nog €100 te gaan, gaat dus ook lukken
    * vakantie met het gezin: check!
    * sparen voor mijn kerstdorpje: nog niet gedaan, heeft nu ook weinig prioriteit
    * de woonkamer updaten: we zijn er wel mee bezig geweest, maar schiet nog niet echt op
    * cadeaudoos leegemaken: een groot gedeelte is verkocht met koningsdag

    Leuk idee om zo bijna halverwege het jaar hierover te schrijven. Wie weet doe ik er binnenkort ook een blogje over :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Interessant onderwerp. Heb je nog bijgehouden of de uitgaven ook dalen door het feit dat je vriendin (tijdelijk?) niet meer werkt. Vaak dalen de kosten van vervoer, kleding, lunch aanzienlijk. Ik vermoed dat je dat - gezien je gestructureerde financiële aanpak - al kunt inschatten.

    Cleo

    BeantwoordenVerwijderen