dinsdag 12 augustus 2014

Stand van zaken, 2 jaar na dato

Eind van deze maand is het alweer 2 jaar geleden dat ik ben begonnen met bloggen én kritisch ben gaan kijken naar onze inkomsten en uitgaven. Tijd om weer eens terug te kijken naar het afgelopen jaar.

Financieel gezien is het een wat moeilijker jaar geweest dan verwacht. Puur kijkend naar de getallen ben ik er "slechts" €3.000 op vooruit gegaan. Dit is zonder WOZ-waarde van het huis, als ik dat mee zou nemen ben ik er €27.000 op achteruit gegaan. Ouch! Maar aangezien ik niet van plan ben te verhuizen neem ik dat overzicht even niet mee, die WOZ-waarde zal ook wel weer gaan stijgen.

Qua maandelijkse financiën is het ook anders gelopen dan verwacht. Doordat we nu zijn gaan leven op 1 inkomen is het moeilijk rondkomen en hebben we flink wat besparingen door moeten voeren om break-even te lopen. Dit is nu gelukt en dit geeft hoop voor de toekomst, op het moment dat mijn vriendin maandelijks geld kan verdienen met haar eigen praktijk is ons uitgavenpatroon op een minimum gezet en houden we automatisch meer geld over voor nuttige zaken zoals sparen en aflossen.

Een jaar geleden heb ik ook een soortgelijk blog geschreven, en daarin wat speerpunten benoemd. Laten we eens terugkijken op hoe het met die speerpunten is gegaan.

  • Kritisch kijken naar uitgaves op standaard-zaken als gas/water/licht en ook bijbehorend verbruik. Ik hoop binnenkort een goede offerte te krijgen voor zonnepanelen waar ik graag in wil investeren.
Status: 2 maanden later lagen de zonnepanelen op ons dak, die leveren ons nu maandelijks zo'n 50 euro op.

  • Aflossen van de studieschuld. Ik was hier tot voor kort geen voorstander van om dit sneller af te lossen vanwege de lage rente. Maar ik zie nu kansen om het binnen 1 jaar compleet af te lossen, waardoor ik binnen een jaar 54 euro per maand extra bestedingsruimte kan krijgen.
Status: 2 maanden later is de studieschuld afgelost

  • Aflossen van de hypotheekschuld. Hoeft verder geen toelichting te krijgen, hier zal ik altijd voorstander van zijn en zal de komende 10 jaar wel een speerpunt blijven.
Status: Tot op heden precies 0 euro extra afgelost. Het blijft echter belangrijk in mijn ogen en zal speerpunt blijven.

  • Spaargeld verhogen. Ik wil op lange termijn mijn spaargeld verhogen richting de €20.000 en hoger zodat ik meer spelingsruimte heb en zogenoemd "f*ck-you money" heb voor bepaalde beslissingen.
Status: Spaargeld is gedaald in plaats van gestegen. Belangrijkste speerpunt voor komend jaar is het spaargeld verhogen

  • Onderzoek doen naar alternatieve investeringsmogelijkheden zoals indexbeleggen. Hier ben ik al een tijdje in geïnteresseerd, maar had tot voor kort geen maandelijkse bestedingsruimte hiervoor.
Status: Ruim €3.000 geïnvesteerd in crowdfunding. Krijg daar maandelijks nu ruim €80 van terug. Indexbeleggen wordt interessant zodra ik echt geld kan missen wat langdurig weggezet kan worden.

Speerpunten voor komend jaar


Voor komend jaar heb ik een aantal "nieuwe" speerpunten waar ik me op wil focussen. Het zijn de volgende, in volgorde van topprioriteit tot lagere prioriteit.

  1. Spaarbuffer verhogen. Mijn doel is om meer dan €10.000 €12.000 spaargeld te hebben over een jaar. 
  2. Hypotheek aflossen, al is het maar €500 minimaal €2.000.
  3. Inkomsten-niveau omhoog krijgen
  4. uitgavenpatroon op huidig niveau handhaven.

Over een jaar weer een update hierover!

Update: Na anderhalve week had ik een financiële meevaller, waardoor speerpunten 1 en 2 al zo goed als gehaald waren. Dus die speerpunten heb ik wat aangescherpt.

9 opmerkingen:

  1. Leuk zo'n update. En goed dat je een aantal doelen al heel snel bereikt hebt nadat je ze bedacht...

    Ik ben benieuwd hoe het met je nieuwe doelen zal lopen! Succes...!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat ik in mijn update een jaar geleden schreef. Een beetje focus zorgt er bij mij voor dat het ook daadwerkelijk gebeurt.

      Verwijderen
  2. Ik vroeg me af: voorheen publiceerde je ooit maandoverzichten van de balans. Ben je daar mee opgehouden?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Is alweer een tijd geleden, zal binnenkort weer een keer een overzichtje posten. Hou het nog wel maandelijks bij

      Verwijderen
  3. Mooi om alles zo even op een rijtje te zetten. Veel succes met de speerpunten voor het komende jaar!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Punt 2 staat hier ook hoog op het lijstje. Dit jaar nog even geen mogelijkheden voor, maar hoop volgend jaar (opnieuw) een start te maken en wil in ieder geval het onder-water-gedeelte proberen bij elkaar te gaan sparen en in stapjes af te gaan lossen. Jammer dat onze hypotheekverstrekker geen kleine bedragen per storting wil maar minimum van 2000 heeft gesteld. Op één of andere manier is dat toch een drempel en zou ik met 250 of 500 als minimum vast eerder af lossen ...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat is zeker weer dat dat een vrij hoge drempel is. Zeker als het sparen wat langzamer gaat betekent het dat je dat geld erg lang opzij moet zetten om een aflossing te kunnen doen.

      Bij mij is de grens 500 euro, die ik gewoon naar een bepaalde rekening kan storten met daarbij als referentie het leningdeel. Erg makkelijk eigenlijk.

      Verwijderen
  5. Prettig toch die 80 euro per maand voor 3000 investeringskosten.
    Ik ben nog niet verder gekomen dan 10 euro per maand retour. Ik vrees toch teveel voor geldvoorelkaar. Anderszins investeerde ik voldoende in mijn minibedrijfje. Levert ook voldoende op. Ik heb mijn inkomsten naar beneden bijgesteld, omdat ik liever meer rust heb.
    Dat is ook luxe, meer vrijheid voor meer rust.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het mooie van geldvoorelkaar is dat je niet de schuld aangaat met geldvoorelkaar maar met het bedrijf waarin je investeert. mocht geldvoorelkaar er ooit mee stoppen dan is er eigenlijk niks aan de hand

      Verwijderen