donderdag 24 juli 2014

Besparen op de reisverzekering

Afgelopen week viel er een brief op de mat van onze reisverzekeraar. De jaarpremie kwam er weer aan, de premie was maar liefst 8% gestegen. Voor mij een reden om eens te gaan rondkijken naar een goede nieuwe reisverzekering. We hebben op dit moment een doorlopende reisverzekering (we gaan meerdere keren per jaar op vakantie), met daarbij wereld-dekking (tot op heden ook veel buiten Europa) met wintersport en onderwatersport dekking (beiden doen we ook, alhoewel duiken alweer even geleden is). De prijs die we daarvoor betalen voor ons gezin vind ik op zich best redelijk, namelijk €6,70 per maand. We hebben al een keer gebruik moeten maken van de verzekering, en toen is alles buitengewoon netjes afgehandeld. Dus dat ging allemaal erg netjes.

Maar goed, toch maar eens rondshoppen. En ik kwam er toch al snel achter dat de verschillen tussen reisverzekeringen echt enorm zijn. Met name op de extra's zoals wintersport-dekking maakt het erg veel uit welke verzekering je neemt. Zo heeft het weinig zin om een wintersportverzekering te nemen als de kosten van een helikopter en/of banaan niet vergoedt worden bij een ongeluk. Dat zijn nou juist de kosten die je wilt verzekeren. Hetzelfde geldt voor onderwatersport, de kosten voor het liggen in een decompressie-kamer moeten gedekt zijn met zo'n verzekering, en niet zozeer de kosten voor het huren van het materiaal.
En toch kom je aardig wat goedkope verzekeraars tegen waar juist dat soort grote kostenposten juist niet gedekt zijn. Ze gaan er waarschijnlijk vanuit dat de polisvoorwaarden niet gelezen worden door de mensen en dat ze blind voor de goedkoopste prijs gaan. In dit geval scheelde het zo'n 25 euro op jaarbasis. Ter vergelijk, een helicopter-ritje tijdens de wintersport en een terugvlucht naar huis kan al snel meer dan €10.000 kosten. Een erg slechte besparing dus.

Gelukkig lees ik de polisvoorwaarden wel goed door en maak op basis van de voorwaarden een beslissing. Ik heb daarom besloten om bij dezelfde verzekeraar te blijven, die voorwaarden zijn namelijk prima en de service is ook goed geweest. Wel laat ik de verzekering nu even aflopen omdat ik de komende 6 maanden toch geen vakantieplannen heb. Dan sluit ik weer een nieuwe verzekering af op het moment dat het nodig is. Tevens ga ik dan bekijken of ik voor het komende jaar wel een wereld, wintersport en onderwatersport dekking nodig heb.


2 opmerkingen:

  1. Ik neem aan dat je per maand bedoelt ipv per jaar :-). Wij hebben dit jaar ook onze reisverzekering omgezet. Wij hebben ook werelddekking, maar geen wintersport en/of onderwaterdekking. Wij betalen nu 5.15 per maand inclusief vakantieongevallen.

    Let op dat zo'n reisverzekering ook geldt als je een weekendje weg gaat naar het buitenland, dus wellicht niet verstandig om af te laten lopen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. per maand inderdaad. We hebben de komende maanden geen weekendjes weg ingepland, dus we zullen niet echt een risico lopen wat dat betreft

      Verwijderen