donderdag 22 mei 2014

Onze bezuinigingen tot nu toe

In één van mijn vorige blogs had ik het over onze maandelijkse inkomsten en uitgaven en over dat we in principe rond zouden kunnen komen op enkel en alleen mijn inkomen. In feite betekent dit dat we steeds onafhankelijker worden, In ieder geval 1 van de 2 kan nu doen waar die echt zin in heeft zonder daarvoor verplichtingen te hebben tegenover anderen. Een jaar geleden was dit echt nog onmogelijk geweest om voor elkaar te krijgen. Onze financiële situatie is compleet omgegooid in 1 jaar tijd, dus wordt het eens tijd is om terug te kijken naar de grootste veranderingen in ons leven en de wijzigingen die dat met zich mee hebben gebracht. Ik ga geen exacte lijstjes posten, want dat is teveel om op te noemen uiteindelijk. Ik pik de grootste zaken er even uit.

Nieuwe baan en zzp-er worden

Zonder twijfel de grootste verandering. Niet zo zeer qua financiën in totaal, er komt namelijk nog steeds ongeveer evenveel binnen als 1 jaar geleden, maar wel qua rustgevoel. Doordat ik een nieuwe baan kreeg en een flinke opslag kreeg, had mijn vriendin de mogelijkheid om volledig als zzp-er te gaan werken en de vrijheid om een tijd lang geen inkomsten te hebben. 

Auto eruit, zonnepanelen erin, studieschuld weg

De auto eruit gooien was een beslissing die er eigenlijk voor zorgde dat er ook een aantal andere beslissingen in stroomversnelling kwamen. Door de auto te verkopen kwam er flink wat geld beschikbaar. Met dit geld konden we ervoor zorgen dat de zonnepanelen gekocht konden worden en ook gedeeltelijk de studieschuld afgelost kon worden. De auto eruit zorgt voor 200 euro minder kosten per maand, en de zonnepanelen en studieschuld zorgt voor ongeveer 100 euro per maand minder kosten. 300 euro per maand winst dus! Hiervoor hebben we wel wat spaargeld moeten opofferen, namelijk zo'n 3000 euro spaargeld.

Bewust worden van je maandelijkse lasten

Op zich zou je misschien denken dat dit nooit zoveel impact hebben, maar vele tientjes winst zorgen uiteindelijk voor een flinke besparing. Denk hier bijvoorbeeld aan het veranderen van tv/internet-abonnement, online lenzen bestellen, zorgverzekering vooruit betalen, bewuster omgaan met energie, kritisch kijken naar verzekeringen, etc. 

Inkomsten verhogen

Naast kritisch kijken naar uitgaven hebben we ook naar inkomsten gekeken. Door de verkoop van de 2de auto kwam onze parkeerplaats vrij. Deze hebben we nu verhuurd voor 50 euro per maand. Tevens doen we aan crowdfunding, wat ook voor een leuke maandelijkse inkomstenbron zorgt. 

Kortom

Concluderend kan ik wel stellen dat we aardig aan onze inkomsten en uitgaven hebben gewerkt in het afgelopen jaar. Al met al scheelt dat ruim 400 euro netto per maand. Het zijn precies deze besparingen die er nu voor zorgen dat we rond kunnen komen van 1 salaris. Dus achteraf ben ik ook erg blij dat we daarvoor iets van ons spaargeld hebben ingeleverd. De komende tijd staat in het teken van onze inkomsten/uitgaven in balans te krijgen zodat we in de nabije toekomst weer kunnen nadenken over aflossen en onze spaarbuffer vergroten

2 opmerkingen:

  1. Heb je ook al echt lagere maandlasten door de zonnepanelen? Ik wil ze ook graag kopen, maar durf de stap niet goed te zetten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kijk maar eens naar mijn tabblad over Zonnepanelen. Daarin zie je de opbrengst van de zonnepanelen per maand. Doe het aantal kWh x 20 cent en je ziet de besparing per maand. Voor april dus 68 euro lagere maandlasten. In mei ga ik richting de 80 euro! Als ik naar mijn elektrameter kijk, dan zit ik nu op een jaarverbruik van 400 kWh over het jaar gezien, en omdat ik nu meer teruglever dan dat ik verbruik gaat dat verbruik nog wel omlaag.

      Maar om op je vraag terug te komen. Je ziet dit niet meteen, omdat je uiteraard per jaar je afrekening betaald. Op verzoek kun je natuurlijk je voorschot omlaag bijstellen. Dit heb ik vorige maand gedaan, van 130 naar 100 euro. Bij de afrekening in augustus verwacht ik echter ook nog wel een paar honderd euro extra terug te krijgen.

      Verwijderen