donderdag 19 december 2013

Hypotheek aflossen met je pensioenpremie

Het was gisteren al uitgebreid in het nieuws, het pensioenplan is akkoord. één van de onderdelen van het pensioenplan is dat de Tweede Kamer gaat onderzoeken of het haalbaar is om je hypotheek af te lossen met je pensioenpremie. Uiteraard waren er al wat kritische reacties te horen op dit plan zoals dat dit helemaal niet substantieel bijdraagt aan je aflossing en dat dit flinke gevolgen heeft voor je pensioen en dat je alleen maar langer moet doorwerken later als je dit moet.

Laat ik voorop stellen dat de kritiek op zich niet helemaal onterecht is. Uiteraard zorgt het voor een pensioengat en zorgt het ervoor dat je een lager pensioen hebt later. Om dit pensioen aangevuld te hebben moet je dan inderdaad weer langer doorwerken. Aan de andere kant, waarom zou je een 100% gevuld pensioenpotje moeten hebben als je gepensioneerd bent? Zeker als je eerder je huis kunt aflossen hou je meer geld over om zelf te sparen wat je weer kunt gebruiken voor grotere uitgaves als je met pensioen bent.

De kritiek dat het niet substantieel bijdraagt aan je hypotheekaflossing zie ik anders. Jan Modaal legt in een jaar al snel ruim €2.000 netto aan pensioenbijdrage in voor zijn pensioen. We weten allemaal hoeveel moeite het soms kan kosten om €1.000 bij elkaar te sparen voor de aflossing, dan is de aflossing vanuit het pensioenpotje helemaal geen verkeerde keuze om op die manier je schulden te verlagen. Op dit moment lost het merendeel van de Nederlanders nog steeds helemaal niks af op hun hypotheek, dit is een extra stimulans om die enorme hypotheekschuld omlaag te krijgen en gestimuleerd te worden om meer af te lossen.

Als ik de situatie voor mezelf bekijk vind ik het ook interessant om op die manier af te lossen. Ik leg in een jaar al snel rond de €3.500 netto in aan pensioen. Mijn instelling is echter altijd geweest dat ik zelf wel voor mijn pensioen zal gaan zorgen. Ik regel mijn eigen spaarpot wel. Ik heb namelijk weinig vertrouwen in pensioenfondsen en de huidige generatie babyboomers, die zullen er alles aan doen om de pensioenfondsen tot de laatste cent leeg te trekken en zo min mogelijk over te houden voor de jongere generatie die geen VUT-rechten meer heeft en jaren extra meer inlegt in de pensioenpotten. Kortom, die €3.500 inleggen in mijn hypotheek is voor mij een no-brainer en zou ik direct doen. Het scheelt mij na 1 jaar 10 euro per maand aan netto hypotheeklasten, oftewel 120 euro per jaar. Na 10 jaar scheelt het mij 100 euro netto per maand. Daarnaast blijf ik zelf aflossen en wordt mijn hypotheekschuld in rap tempo kleiner, mijn besteedbaar inkomen wordt dus ieder jaar groter. Daardoor kan ik ieder jaar meer sparen/aflossen en heb ik minder behoefte aan een hoog pensioen.

Ik hoop in ieder geval dat de Tweede Kamer positief instemt en dat we in ieder geval de mogelijkheid krijgen om de hypotheek zo te verlagen. Wat vind jij van dit plan?

edit: Bedragen aangepast aangezien je pensioenafdracht bruto is, als je het wilt gebruiken als aflossing op hypotheek zul je inkomstenbelasting moeten betalen.


3 opmerkingen:

  1. Het lijkt mij ook een prima plan. Helaas heb ik bijna geen pensioen, maar is mijn huis wel al afgelost.. anders had ik er ook voor gekozen, met een afgelost huis heb je immers zelfs genoeg aan alleen AOW (dan moet dat er nog wel zijn tegen die tijd)Julia

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zolang het een vrije keuze is, is het goed. Maar ik vraag me af of Jan Modaal zich wel beseft dat het betekent dat zijn pensioen misschien wel heel erg karig wordt. Ik denk niet dat de meeste Jannen Modaal nl. zelf gaan sparen als hun hypotheeklasten dalen. Of dat ze zich überhaupt al te veel in hun pensioen verdiepen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed plan. Regel zelf je financiën. Dan is het in vertrouwde handen. Bij fondsen is de toekomstig opbrengst twijfel achtig.
    Rene 'Hoen

    BeantwoordenVerwijderen