vrijdag 1 november 2013

Lager belastingtarief voor 2042

Het was al in het nieuws de afgelopen week, het kabinet wil de belasting gaan verlagen. Iets wat ik in principe toejuich, want ik vind dat we allemaal teveel belasting betalen in Nederland. Ik vind 37% aan de onderkant te hoog en ook 52% aan de bovenkant te hoog. Als de overheid eens naar zichzelf zou kijken als een bedrijf dan zouden deze belastingpercentages prima naar beneden kunnen zonder er echt op in te leveren. De belangrijkste reden voor de verlaging van de percentages is om te compenseren voor de lagere Hypotheekrenteaftrek. Ik vind de hele HRA sowieso al een broekzak-vestzak verhaal, dus ook prima. De percentages zouden dan verlaagd worden met ongeveer 3%.

Wat me echter verbaast is de termijn waarvoor ze het willen invoeren. Ze willen het stapsgewijs gaan verlagen van 2018(!!) tot 2042 (!!). Dit is eigenlijk een manier om te zeggen dat het niet doorgaat, want hoe groot is de kans dat er in de komende 28 jaar een kabinet gevormd wordt die juist een hoger tarief wit hebben? Die kans acht ik redelijk groot.

Kortom, ga maar niet alvast budgetteren op een lager belastingtarief en maak je er maar niet al te druk over. De kans dat dit in deze vorm doorgaat is in het huidige politieke klimaat nihil!

4 opmerkingen:

  1. haha Ja tot die conclusie was ik ook al gekomen. Alleen al de tijd die ze nodig hebben om het in te voeren. Moet je in het bedrijfsleven eens mee komen. Sorry, ik heb 3 jaar nodig om dit project af te werken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lijkt wel op die 50.000 extra banen tot en met 2040. Met nadruk op tot en met.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik weet niet waarom het niet door zou gaan kijk maar naar
    de aow partner toeslag. Het afschaffen van de AOW-partnertoeslag is niet nieuw. In 1995 is al besloten om de partnertoeslag per 2015 af te schaffen, omdat steeds meer vrouwen werken en dus financieel zelfstandig zijn. Dat gaat ook over een aardig tijdsbestek

    groetjes Sonja

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Blij gemaakt met een dooie mus dus...

    BeantwoordenVerwijderen