maandag 23 september 2013

Salaris en vooruitzichten

Vandaag zou mijn eerste salaris eindelijk binnenkomen van mijn nieuwe baan, en het was nog een beetje een verrassing hoeveel mijn uiteindelijke salaris uiteindelijk zou zijn. Ik weet natuurlijk mijn bruto-salaris en hoeveel daar netto van zou overblijven. Echter ging er nog een onbekende hoeveelheid pensioenpremie vanaf en een onbekende hoeveelheid bijdrage voor de auto. Aangezien die berekeningen voor mij nog onbekend waren, was het toch nog wel even spannend om te zien hoeveel er zou binnenkomen. Al had ik natuurlijk wel een bandbreedte in gedachte. Hoeveel mijn salaris is, laat ik even in het midden, maar ik kan natuurlijk wel delen hoeveel extra salaris ik heb ontvangen ten opzichte van mijn vorige baan. Maar liefst 44% additioneel salaris!

Je zou natuurlijk nu kunnen zeggen, die 44% extra salaris kun je allemaal gebruiken voor aflossen. Echter ben ik niet de enige die voor inkomsten zorgt in ons gezin. Mijn vriendin doet ook nog een duit in het zakje. Alleen zal dat per volgende maand heel flexibel zijn, ze gaat 100% voor zichzelf beginnen per 1 oktober en is in september al 80% voor zichzelf bezig. Deze maand krijgt ze dus maar 1 dag salaris uitbetaald en vanaf oktober helemaal niks meer. Daarmee zijn de inkomsten dus ook een stuk onzekerder en waarschijnlijk de komende tijd ook wel een stuk lager dan dat het was. Dus dat additionele salaris komt goed van pas de komende tijd, en zal niet per definitie ingevuld worden in de vorm van aflossingen.

Vooruitzichten

Door al dat gewissel van banen komen er ook wat potjes vrij die al opgebouwd zijn bij werkgevers, denk aan aandelen, vakantiegeld, 13de maand en bonus. Om een beetje grip te houden op cashflow heb ik eens in kaart gebracht van wat er nog “onverwachts” de komende maanden binnenkomt vanwege de veranderingen:

Aandelen: Mijn aandelen worden verkocht, opbrengst kan tussen de 1300 en 3500 euro netto opleveren. Een ingewikkeld systeem ligt er aan ten grondslag en ik weet niet of de multiplier van 2.7 wordt meegenomen of niet, vandaar de grote bandbreedte. In oktober weet ik hopelijk meer.
Vakantiegeld: Naar verwachting ongeveer 800 euro netto, verwacht in oktober
13de maand: Naar verwachting ongeveer 1200 euro netto, gedeeltelijk verwacht in oktober, gedeeltelijk in april 2014
Bonus: Naar verwachting ongeveer 1000 euro netto, verwacht in april 2014.


Kortom, Ik kan nog een bedrag tussen 4200 en 6500 euro verwachten in de komende maanden vanwege onze wisselingen in baan. Van dat bedrag kunnen de zonnepanelen in ieder geval volledig betaald worden, dus dan hoeft daar in ieder geval geen spaargeld voor aangewend te worden. Met een beetje geluk hou ik zelfs geld over hiervan wat naar aflossing/spaargeld kan. 

1 opmerking:

  1. Lekker, hoor! Mijn man ging ook zo'n percentage omhoog toen hij zo'n jaar of 2.5 geleden van baan wisselde. We hadden samen een uitgebreide strategie besproken. Het was ook fijn dat hij uit drie banen kon kiezen. Ook ik heb een megastap gemaakt toen ik twee banen geleden wisselde. Dat heeft ervoor gezorgd dat ik nu meer verdien dan mijn leeftijdsgenoten in mijn huidige functie. Snel groeien als je nog wat jonger bent levert uiteindelijk zoveel op, het is haast eng! Goed gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen