donderdag 6 juni 2013

Meer steun voor afschaffen HRA

Ik las een apart bericht op nu.nl vandaag. De steun voor het afbouwen van de hypotheekrenteaftrek is toegenomen. In 2010 was de steun hiervoor 23%, nu is deze gestegen tot boven de 30%. Nu vind ik dat an sich helemaal niet vreemd, de eerste horde is genomen door de HRA te beperken tot maximaal 42% (afbouwen in 20 jaar). Maar wat ik wel opmerkelijk vond is dat de steun voor verdere afschaffing van de HRA het grootste is onder de 20% best verdienende Nederlanders, namelijk 39%. Bij middeninkomens ligt dit percentage op ongeveer 28%.

Enerzijds is dit opmerkelijk omdat deze mensen het meeste baat hebben bij de HRA, omdat bijna de helft van het totale belastingvoordeel als gevolg van de hypotheekrenteaftrek naar deze hoogste inkomensgroep gaat. Anderzijds is het ook vreemd, omdat de VVD maar blijft vasthouden aan de HRA. Terwijl hun achterban (er vanuitgaande dat er een groot gedeelte VVD stemt van deze groep) steeds meer neigt naar afschaffing.

Blijkbaar begint er steeds meer een kentering te ontstaan naar een wijziging van ons belastingstelsel. De HRA begint steeds meer kritiek te krijgen en hetzelfde geldt voor alle verschillende toeslagen die Nederland rijk is. Steeds vaker wordt er geopperd om een vlaktaks te installeren waarin alle inkomens dezelfde belasting betalen, en dat de hogere inkomens niet meer verder gesubsidieerd worden in de vorm van HRA en andere toeslagen. Qua belasting wordt er dan ongeveer hetzelfde geïnt, alleen de kosten voor de uitvoering ervan zullen dan drastisch dalen. Aangezien ik sowieso voor een kleinere overheid ben, kan ik dat alleen maar toejuichen  

4 opmerkingen:

  1. Ik vind het niet eens zo heel raar. Ik denk dat ik en mijn vriend wel tot die 20% horen (dinky's met samen 120k per jaar) en het raakt ons gewoon minder hard. Klinkt misschien gek omdat wij zoveel HRA krijgen, maar wij hebben de HRA nou eenmaal minder nodig dan iemand met één modaal salaris en vijf kinderen. We betalen de maandelijkse lasten bruto en de HRA is extra. Die stoppen we nu integraal in de aflossing.
    Wat mij betreft mag de HRA veel sneller afgebouwd worden. In een paar jaar naar 42% en dan geleidelijk verder zakken tot nul.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat mij betreft mag het ook sneller afgebouwd worden. Die halve % per jaar zet ook geen zoden aan de dijk. Wat dat betreft spreekt het UK-model me wel aan. -3% per jaar

      Verwijderen
  2. Ik ben er in ieder geval voor dat het allemaal wat duidelijker en eenvoudiger wordt. Het duizelt me soms van alle toeslagen en regelingen...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind het onverstandig om het sneller te doen. Onze economie blijft lang in een dip vanwege de slechte huizenmarkt. Die wordt nog slechter als je weer gaat rotzooien met de HRA. Gevolg: Nog meer werkloosheid. Dus: Eerst uit de crisis, en dan weer eens kijken naar de HRA. Anders ben je absoluut asociaal bezig.

    BeantwoordenVerwijderen