donderdag 11 oktober 2012

Bericht van de bank!

Eindelijk, een maand na mijn aflossing, heb ik eindelijk een bericht van de bank ontvangen dat ze mijn aflossing van €4.000 ontvangen hebben. Wat ook leuk is dat ze het rentebedrag wat ik normaal gesproken zou ontvangen over die €4.000 in mindering hebben gebracht op het hypotheekbedrag. Dus in plaats van €4.000 heb ik nu €4015 afgelost, alle kleine beetjes helpen ;)

Het enige wat ze nog niet hebben aangepast is mijn maandelijkse premie-inleg. Daar gaat blijkbaar nog 2 maanden extra overheen voordat dat "administratief verwerkt" is. Het zal wel aan mij liggen, maar ik kan in 5 minuten uitrekenen wat mijn nieuwe inleg zou moeten worden, waarom moet dat bij een hypotheekverstrekker dan 3 maanden duren?!

Ik moet wel zeggen, het smaakt naar meer om weer af te lossen. Het is zo'n lekker gevoel om minder rente te hoeven betalen aan de bank en zo ongemerkt meer geld over te houden. Nu is het verschil ongeveer 20 euro per maand, maar met elke €1.000 aflossing gaat er weer €5 aflossing van af. Een lekker gevoel.

Ik hoop eind december weer een aflossing te kunnen doen, dan krijgen we allebei een 13de maand en ik krijg ook nog een gedeelte van mijn bonus binnen. Het overige gedeelte van mijn bonus wordt uitbetaald in april samen met het vakantiegeld. Dus dan staat er een tweede aflossing gepland. #kannietwachten


10 opmerkingen:

  1. Mijn zoon 'lost' ook af en heeft zijn aflossingen in grafiek gezet. Elke keer hij een aflossing gedaan heeft en een 'nieuwe' grafiek, print hij die uit. Leuk hoe je dan 'ziet' hoe het af te lossen kapitaal daalt en 'wat' het aan uitgespaarde rente oplevert tegen het einde van de looptijd vna de lening....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb ook een dergelijke grafiek met mijn schuldenoverzicht, die werk ik bij ieder maandoverzicht bij.

      Verwijderen
  2. Ik herken het gevoel van steeds meer te willen aflossen! De weg naar financiele onafhankelijkheid! Ga je de 20,00 euro die je nu bespaart ook weer sparen om extra af te lossen?
    20,00 euro per maand besparen door 4000,00 euro af te lossen lijkt een druppel op de gloeiende plaat maar als je dit uitrekent naar het rendement op de resterende looptijd van je hypotheek dan is dit toch een aardig bedrag dat je bespaart!
    Heel simpel, door af te lossen verhoog je je inkomen en je financiele onafhankelijkheid, je bent minder afhankelijk van de marktwerking in de huizenmarkt en de economie en alle nieuwe wetten en regelgevingen die de verschillende kabinetten nog weer gaan bedenken...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Met een looptijd van nog 26 jaar bespaar ik over de complete looptijd op deze manier €6.240 aan rentekosten. Als ik de verandering in maandelijkse premie ook meereken kom ik uit op €7.000 besparing. En ik heb natuurlijk een lagere restschuld bij de bank waardoor ik meer financieel onafhankelijker wordt :)

      Ik ben inderdaad van plan om die 20 euro per maand naar de spaarrekening over te schrijven, zodat ik daarmee extra kan aflossen.

      Enige stomme beslissing die ik heb gemaakt, is door het bankspaargedeelte af te lossen i.p.v. het aflossingsvrije gedeelte. Had ik achteraf gezien beter niet kunnen doen

      Verwijderen
  3. Goed zeg!! En heel herkenbaar, dat dat naar meer smaakt, dat heb ik ook altijd!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lekker hoor! En weer extra aflossingsmogelijkheden in zicht, heel fijn!

    Gek trouwens, de tijd die de banken nemen voor die berekeningen. Extra inleggen op de bankspaarrekening was bij ons ook moeilijk, lastig, daar moesten we voor langskomen enzovoort.

    En een paar maanden later vergeten ze de incasso ervan over te zetten naar mijn nieuwe bankrekening, waardoor er twee maanden niet geïncasseerd waren. Kreeg ik een automatisch bericht op het afschrift: het saldo van uw spaarrekening is nu xx, uw maandelijks inleg is verhoogd naar 188 euro.
    Zo moeilijk is het dus...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De banken moeten langzamerhand het personeel bij de 'afdeling aflossen' gaan uitbreiden zo lijkt het.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is toch bizar dat een bank dat niet via een systeem kan regelen? Er hoeft toch geen persoon aan te pas te komen bij een verwerking van een overschrijving en het opnieuw uitrekenen van het rente-bedrag?

      Verwijderen
  6. Nee hoor niet bizar. Het is service maar niet gratis, het kost de bank in de regel sowieso al geld....Het contract moet in principe bij elke aflossing worden gewijzigd, dat is toch wel mensenwerk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat geeft voor mij alleen maar aan hoe log banken zijn, alles wordt op risico's gemanaged on overal moeten mensen aan te pas komen om risico's te managen.

      Bij ieder ander bedrijf was zoiets allang door middel van systemen georganiseerd

      Verwijderen